Urodzinowy tort

Dla chętnych podaję przepis na mój tort urodzinowy. W tym roku chciałam zrobić coś innego, bardziej reprezentacyjnego..., i chyba się udało :) Połączyłam kilka ciekawych smaków, miało być efektownie i z klasą - 35 urodziny ma się tylko raz w życiu :) , prawda ?

Proporcje na tort o średnicy 16-17 cm.

Rolada:

2 jajka, 2 łyżki cukru, 3 łyżki mąki, marmolada z pigwy - kilka łyżek, woda - kilka łyżek

Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywno z cukrem pudrem. Do gęstej piany dodać żółtka, znów ubić, aż masa zbieleje. Do masy jajecznej dodać partiami przesianą mąkę i delikatnie wymieszać. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia i cienko rozprowadzić ciasto biszkoptowe, piec 6-7 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Biszkopt  lekko wystudzić, wyrównać boki do kształtu prostokąta, marmoladę podgrzać z kilkoma łyżkami wody, doprowadzić ją do wrzenia i gorącą posmarować ciasto - zwinąć zgrabną roladę. Roladę włożyć na godzinę do lodówki by stężała. Zimną roladę kroimy na 1,5 cm krążki, które układamy w obręczy tortowej lub tortownicy - wykładamy szczelnie dno i boki.

Krem cytrynowy:

300 ml kremówki, 1 galaretka cytrynowa, 1 szklanka gorącej wody

Galaretkę rozpuszczamy w szklance wrzątku, studzimy. Kremówkę ubijamy na sztywno, miksujemy z tężejącą galaretką. Powstałą piankę przelewamy do spodu roladowego, wyrównujemy wierzch i wstawiamy na pół godziny do lodówki by masa stężała.

Mus czekoladowo - ajerkoniakowy:

4 praliny - cukierki z nadzieniem ajerkoniakowym, 6 kostek gorzkiej czekolady, 4 kostki czekolady mlecznej, 5 łyżek śmietany kremówki

Praliny razem z czekoladą rozpuścić z 2 łyżkami kremówki w kąpieli wodnej, przestudzić. Pozostałe 3 łyżki śmietany ubić na prawie sztywno i dodać do masy czekoladowej, wymieszać na mus i wylać go na krem cytrynowy. Wyrównać wierzch tortu i wstawić na kilka godzin do lodówki. Tort udekorować wg uznania, u mnie są to rozetki ze śmietany kremówki ubitej z cukrem pudrem z dodatkiem kawy cappucino o smaku orzechowym oraz kosteczkami marmolady z pigwy i czekoladowymi ornamentami.




Komentarze

  1. super, prosto i efektownie :) dzięki

    OdpowiedzUsuń
  2. mam pytanie odnosnie rolady. nie posiadam takiej tortownicy , ale za to mam prostokatna blache mniejsza od standardowej (okolo 3/4 standardowej blachy)
    jak w takim wypadku dobrac proporcje na rolade? i czy piec ja w tej samej blaszce co beda ukladane roladki czy musi byc to standardowa wieksza blacha?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja roladę piekłam na takiej czarnej blasze z piekarnika, rozprowadziłam ciasto na ok. 2/3 jej powierzchni. Po upieczeniu ciasto miało grubość ok 1 cm. Ale można biszkopt upiec również na standardowej blaszce, też będzie dobrze. Jeżeli chodzi o tortownicę, to można zastąpić ją obręczą zrobioną z folii aluminiowej złożonej kilka razy aby była sztywniejsza. Jeżeli ma Pani większą tortownicę, to wystarczy podwoić ilość składników.
      W razie wątpliwości, proszę pisać, spróbuję coś podpowiedzieć, pozdrawiam.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty